juli 2024

Rondom “De Kijkuit” donderdag 20 juni

Afbeelding met buitenshuis, hemel, wolk, natuur

Rondom de Kijkuit – 2024

Startzaal : De Barge
Bargelaan 12
8730 Beernem

Datum: Donderdag 20 juni 2024

Start- en aankomsturen:
tarten tussen 07u30 en 15u00
Laatste aankomstuur 17u30

Info parking: Parking aan De Barge en in de Bargelaan

Geschikt voor kinderwagens en rolstoelen: 4km

Parcours: Paul Stevens
Dit jaar werken we voor onze wandeltocht Rondom de kijkuit met een lussensysteem.
Dit geeft vele voordelen voor de wandelaars :

• Je komt telkens in een verzorgde gezellige rustpost waar alle faciliteiten aanwezig zijn.
  • Je kan op elk moment beslissen om je afstand uit te breiden of gezellig te blijven genieten in de zaal.
  • We bieden jullie de beste wandelwegen van de oude gemeentelijke dorpskern in Beernem aan.
  • Men kan naar hartlust zelf combinaties maken :

4km
6km : drie mogelijkheden ( lus 1 of lus 2 of lus 3 )
10 km : ( lus2 + 4km )
12 km : drie mogelijkheden ( lus1 + lus 2 of lus 1 + lus 3 of lus 2 + lus 3 )
17 km : lus1 + lus 2 + 4km
19 km : lus1 + lus2 +lus 3

Zoals je ziet voor elk wat wils.

4km :
Een volledig verhard parcours langs landelijke wegen. Deze afstand is geschikt voor kinderwagens en rolstoelgebruikers.

Lus 1 :
Via de nabij gelegen woonwijk wandelen we langs het jaagpad van het kanaal Gent-Brugge richting St Joris. Via landelijke wegen, met prachtige vergezichten bereiken we na 6,5 km terug de rustpost.

Afbeelding met buitenshuis, hemel, water, wolk

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, hemel, wolk, boom

Lus 2 :
Langs de autoluwe weg naast het kanaal trekken we richting de Gevaerts. Daar nemen we één van de oudste historische wegen van Beernem terug naar de rustpost.

Afbeelding met buitenshuis, gras, hemel, plant

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, plant, boom, gras

Lus 3 :
Via het dorpscentrum en de St Amandus kerk trekken we naar het Kasteeldomein Patershof en het nieuwe wandeldomein langs de visvijvers. Daarna wandelen we via rustige wegen terug naar de rustpost.

Afbeelding met buitenshuis, gras, hemel, Natuurlandschap

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, gras, hemel, wolk

Rustpost.
De Barge, Bargelaan 12

Bezienswaardigheden – Domeinen – Bossen

1. Patershof

In 1766 werd het kasteel van Beernem (zogenaamd “Kasteel van der Stegen-de Schrieck” naar de laatste adellijke bewoners) opgetrokken door baron de Vicq. De congregatie van de Missionarissen van het Heilig Hart kochten het pand aan in 1956 voor de vestiging van hun noviciaat en vormingshuis. De missionarissen behielden het park en bouwden er in 1961-1966 een nieuw klooster met noviciaat en retraitehuis. Een visvijver werd uitgegraven en er kwam een nieuwe toegang aan de Kasteeldreef. Vanaf 1 juni 2013 kreeg het gerenoveerde gebouw door vzw Cura een nieuwe bestemming : 43 assistentiewoningen (serviceflats).

2. Kerk – kerkhof – pastorij

De Sint-Amanduskerk te Beernem is een katholieke kerk, gelegen aan de Bloemendalestraat in het oude dorpscentrum. Alhoewel de huidige kerk dateert van 1901, ligt de oorsprong van het bedehuis eeuwen vroeger. Reeds in 847 verordende de Franse koning Karel de Kale dat er voor Beernem altaarrechten werden toegekend aan de abdij van Sint-Amands-aan-de-Skarpe. Dit betekent evenwel niet, dat de toenmalige kerk ook door die abdij gebouwd werd. Welke autoriteit het gebedshuis (vermoedelijk in leem) in die tijd heeft opgetrokken, is niet bekend. Het eerste stenen gebouw dateert wellicht van ongeveer 1150.
Het kerkhof kende doorheen de jaren enkele wijzigingen, enerzijds uit nood aan begraafplaatsen en anderzijds als gevolg van diverse verbouwingen aan de kerk. Centraal op het oude deel van het kerkhof staat de imposante grafkapel van de familie de Vrière.
De pastorie van de Sint-Amandusparochie in Beernem staat binnen een omwalling, ten noorden van de parochiekerk. De huidige pastorie werd in 1868 gebouwd. Recent werden de pastorie en de pastorietuin gerenoveerd.

Afbeelding met buitenshuis, hemel, gebouw, graf

3. Kanaal Gent – Brugge

Het Kanaal Gent-Brugge, plaatselijk ook Brugse Vaart genoemd, is een kanaal van 42 km lang en loopt tussen Gent en Brugge. Het kanaal Gent-Brugge heeft een rijke historie en turbulent verleden ( zie schilderij in de raadzaal gemeentehuis Beernem : “rond 1350 worden de vaartdelvers aangevallen door de Gentsche witte kaproenen”)

4. Natuurgebied Noord Gevaert

Gevaerts-Noord is een natuurgebied langs de oevers van het kanaal Gent – Brugge, in de vallei van de Zuidleie. Die oevers zijn de favoriete broedplaats voor ijsvogels en oeverzwaluwen. In de zonnige open plekken gonst het van de vlinders en insecten. Van juni tot november wandel je tussen de grazende Galloway-runderen. Via klaphekkens kun je het hele jaar door het natuurreservaat vrij in en uit.

Afstandentabel.

Combinaties