juli 2024

Busreis Hasselt (Bokrijk) 21/09/24

BUSREIS naar HASSELT (BOKRIJK)

ZATERDAG 21 september 2024 (opgelet busreis op een zaterdag).

Rondom Bokrijk.
Inrichtende club: KWSV De Rakkers vzw.
Startplaats: School KIDS – Borggravevijversstraat 9, Hasselt.
Wandelafstanden: 3 – 3 – 7 – 12 – 20 km.

We vertrekken om 08.00 uur aan de parking naast huis, Kardinaal Cardijnlaan 12 – Beernem.

Prijs: 15 euro, inschrijvingsgeld inbegrepen!
Inschrijven kan via Marleen: 0477/957940 of bij voorkeur via mail naar
romain.bleyaert@proximus.be of tijdens een organisatie van onze club, bij het secretariaat.

Info wandelparcours
Onderstaande vrij nauwkeurige informatie ontving ik van meneer Gilbert Motmans, voorzitter van De Rakkers.

De startzaal is voorzien in “Het KIDS”, het Koninklijk Instituut voor Doven en Spraakgestoorden.
De wandeling leidt naar het natuurdomein Provinciaal Domein Bokrijk, niet naar het openluchtmuseum daar er inkom wordt gevraagd. Verder stappen we “al wandelend door het water” en via de kinderboerderij van Kiewit.
De afstanden zijn 3 – 3 – 7 – 12 – 20 km.
Je leest het goed: er zijn 2 lussen van 3 km! Eén voor rolstoelgebruikers, een tweede gaat vooral door het bos.

De 7 km is een natuurwandeling door het “domein Bokrijk” en “door het water”. Dit laatste wordt omschreven als ‘een unieke belevenis zonder natte voeten te krijgen’.
Geen rustpost op de 3 km en 7 km voorzien.
Op de 12 km stappen we door bos, natuur en vijvers richting Bokrijk tot aan rustpost Heirwind.
De 20 km leidt naar kasteel Bokrijk, het arboretum, wandelen door het water en het Kapermolenpark. Rustposten voorzien.

Een woordje over Hasselt
Hoofdstad en centrumstad van de provincie Limburg met een inwonersaantal van om en bij de 80 000 Hasselaren.
Als centrumstad ligt Hasselt in het midden van de “grensregio Vlaanderen-Nederland” die staat voor het samenwerkingsverband van de provincies gelegen in het grensgebied België-Nederland.
Ligging: aan het Albertkanaal en de Demer op een hoogte tussen 24m en 65m boven de zeespiegel.
Levendige stad om eens te bezoeken door de talrijke winkels om te shoppen, een terrasje te doen bij een van de vele horecazaken. Daarnaast zijn er verschillende parken, geklasseerde burgerlijke gebouwen en musea zoals het “modemuseum”.

Bezienswaardigheden uit de Top10

• Dit jaar, op donderdag 15 en zondag 18 augustus in de namiddag, op zaterdagavond 24 augustus, gaat de 47e editie door van de Virga Jessefeesten. Deze Ommegang gaat om de 7 jaar door sinds 1682.
  • Abdij van Herkenrode in deelgemeente Kuringen
    Volledig gerenoveerd en sinds 1974 beschermd als nationaal historisch monument.
    Inkom €7,00/persoon.
  • Japanse tuin: aangelegd in 1992.
    Indien voldoende belangstelling zou ik in de namiddag een bezoek inlassen. Inkom €6,00/persoon. Graag meedelen bij inschrijving,

Dit is de verst gelegen busuitstap van 2024 én tegenbezoek. Graag tot dan.

Marleen, verantwoordelijke busreizen.

Voorwaarden gebruikslicensie foto’s: Wikemedia Creative Commons.
Link naar licentie: CC-BY-SA-3.0.
Link naar licentie: CC-BY-SA-4.0