Busreis Hoegaarden 16 juni 2024

BUSREIS naar HOEGAARDEN (Vlaams-Brabant)

ZONDAG 16 juni 2024

Wandeltocht: Kloostertochten
Inrichtende club: Trip-Trap Kumtich vzw
Startplaats: Mariadalinstituut – Klein Overlaar 3 – Hoegaarden
Wandelafstanden: 4 – 7 – 10 – 13 – 20 km

We vertrekken om 08.00 uur aan de parking naast huis Kardinaal Cardijnlaan 12, Beernem.

Prijs: 15 euro, inschrijvingsgeld inbegrepen!
Inschrijven kan via Marleen: 0477/957940 of 0470/871387 of bij voorkeur via mail naar
romain.bleyaert@proximus.be of tijdens een organisatie van onze club, bij het secretariaat.
Bij inschrijving via mail, stuur ik steeds een bevestiging.

Info wandelparcours

Wandeling in en rond Hoegaarden.

Info en achtergrond van de gemeente

De gemeente ligt op de grens van het Vlaams/Waals gewest, in Haspengouw.
De grootste woonkernen zijn Hoegaarden, Meldert en Outgaarden maar verscheidene, rondom gelegen gehuchten, vervolledigen het plaatje.
De ongeveer 6000 inwoners noemt men “Hoegaardiers”.
Gelegen in de nabijheid van Tienen zijn suikernijverheid en brouwerijen heel belangrijk.

Heel wat inwoners halen hun inkomen uit de landbouw, vooral akkerbouw: tarwe, mais en suikerbieten.
Hoegaarden is vooral bekend voor het brouwen van zijn “Witbier”
Een jaarlijkse publiekstrekker is de “palmprocessie” op Palmzondag, georganiseerd door ‘Het Genootschap der Twaalf Apostelen’ waarvan de statuten dateren van 1631.

Een tweetal bezienswaardigheden zijn er te vinden

• De tuinen van Hoegaarden: een groene, duurzame locatie voor inwoners en bezoekers, gericht op alle leeftijden
  • Geosite Goudberg: waar overblijfselen van ‘versteende bomen’ te bekijken zijn: een overzicht van 55 miljoen jaar geologische geschiedenis.

Een woordje over het biermerk “Hoegaarden”
In 1966 werd brouwerij ‘De Kluis’ opgericht door Pierre Celis die er ‘witbier’ brouwde tot 1985, het jaar waarin een brand zware schade aanrichtte. Brouwerij Artois, onderdeel van Inbev, leverde vers kapitaal. Na de overname werd het recept gewijzigd om een groter publiek aan te spreken en op grondstoffen te besparen. In 2006 besloot men de plaatselijke brouwerij te sluiten en de productie te verplaatsen naar Jupille. Hiertegen was veel protest omdat men banen schrapte en de plaatselijke traditie verloren ging.
Het lukte de brouwers in Jupille echter niet om de vereiste kwaliteit te bekomen.
Einde 2007 werd besloten het ‘witbier’ opnieuw te brouwen in Hoegaarden.

Afsluitertje

Vanuit Hoegaarden vertrekt een wandeling door graslanden en akkers naar het valleigebied Rosdel, een stiltegebied, of stapt men op het wandelnetwerk van de Getevallei langs akkers, boomgaarden en door valleien.
Vanuit Meldert trek je door het natuurgebied van de Mene- en Jordaanvallei met glooiende heuvels en de boomgaarden van de fruitstreek.
Benieuwd hoe het wandelparcours er zal uitzien!

Marleen, verantwoordelijke busreizen