Zomertocht 16 juli 2023

Afbeelding met buitenshuis, natuur, Natuurlandschap, Zoetwatermoeras

ZOMERTOCHT 16 JULI 2023

Startzaal: Gemeenteschool “De Notelaar” Knesselarestraat 28 te 8730 Oedelem.
Afstanden; 4 – 6 – 11 – 15 – 21 km
Start: 07h30 – 15h00

Aankomst dient vóór 17h30 bereikt te worden!

Beste wandelaars,

Dit is een nieuwe tocht binnen het gamma van tochten die we u reeds aanbieden.
Daarom nodigen we jullie van harte uit om samen met ons deel te nemen aan deze zomertocht.
Starten doen we in de gemeenteschool “ De Notelaar” in de Knesselarestraat te Oedelem.

Even een kleine toelichting van wat je zoal mag verwachten.

De 4 km, die geschikt is voor rolwagens en buggy’s geeft een mooie indruk van het landelijke gebied waar Oedelem deel van uitmaakt. Maar ook de mooie en historische waarde van tal van gebouwen is het aanschouwen waard. Het Schepenhuys, Huis Maes of “De Poermolen”, een imposante herenwoning bestaande uit twee volumes. De Oude melkerij “St. Marie”, de St.- Lambertuskerk, allemaal de moeite waard om te ontdekken.
Op deze tocht is halfweg een rustpost voorzien.

De 7 km, volgt een gedeelte van de 4 km, maar geniet meer van het landelijke dat Oedelem te bieden heeft, ten zuiden van de gemeente. Een “bezoek” aan de Govaerts-kapel, gebouwd in 1884, ook wel “Bedevaartskapel” genoemd, behoort tot de mogelijkheid. Dit is eigenlijk een “genezingskapel” gewijd aan Maria. In de kapel is er dan ook een beeld van de gekroonde Maria te zien.
Uiteraard is ook op deze afstand, ergens halverwege, een rustplaats voorzien.

Afbeelding met buitenshuis, gras, hemel, wolk

Automatisch gegenereerde beschrijving

De 11 km, combineert dit alles en we wandelen verder langs een stukje van de Beekstraat, waarbij we weer spoedig de rust opzoeken langs landelijke wegen.
Verderop krijgen we al een mooi zicht op het Beverhoutsveld (483 ha groot). De wind heeft er vrij spel en tevens kan je er tal van akkervogels observeren zoals de kievit, de torenvalk en de patrijs, Ook de haas en de vos voelen er zich thuis. Na een deugddoende rustpost, trekken we verder door de velden en krijg je de zware landbouwgrond onder je voeten geschoven.

Afbeelding met buitenshuis, plant, hemel, Weide

Automatisch gegenereerde beschrijving

De 15 km, waarvan het eerste gedeelte gelijkloopt met de 11km, breit er nog een mooi lusje aan, doorheen het Beverhoutsveld en langs de Assebroekse Meersen.
Mooie waterrijke gebieden die in de toekomst nog meer met elkaar gaan verbonden worden op gebied van waterbuffer in de winter en als waterrijke en vruchtbare grond tijdens de zomermaanden. De boeren kunnen hier water ophalen om hun velden te besproeien in het teken van gewasbescherming. Daarvoor werd een “aanzuigplaats hoofdsloot” aangelegd.

De geschiedenis van het Beverhoutsveld gaat terug tot in een oorkonde uit de 13e eeuw. Het bleek een schenking te zijn van een zekere vrouwe van Beveren. Haar legende is nog altijd levendig en gaat ongeveer als volgt.
Als kind verloor deze rijke jongedame haar beide ouders. Een verarmde tak van de familie besloot om haar op te voeden om zo haar fortuin in handen te houden. Om te verhinderen dat ze later nakomelingen zou krijgen lieten ze haar als kind onvruchtbaar maken. Vele jaren later vernam Juffrouw van Beveren de waarheid over haar rijkdom en haar mishandeling. Om haar te wreken op haar familie stelde ze een testament op waarin zij het Beverhoutsveld ten eeuwigen dage in bruikleen geeft aan de aanborgers of omwonenden.

Waar wij als huidige wandelaar en natuurliefhebber maar wat blij mee zijn.

Afbeelding met buitenshuis, boom, gras, hemel

Automatisch gegenereerde beschrijving

De 21 km. We maken er hier ook een lusje bij, enigszins iets anders dan de 15 km.

Eerst wandelen we doorheen de mooie omgeving en langs het drassige gebied van de Assebroekse meersen, waarna we na de rustpost, de richting kasteel “ten Torre” trekken waar we vooral de achterkant van het (omwalde) kasteel kunnen zien.
De eerste vermelding van dit kasteel gaat terug tot 1353! Diverse “kasteelheren” hebben hier hun onderkomen gevonden, waarbij de bestemming en het uitzicht verschillende keren werd gewijzigd.
In zijn huidige vorm is het gebouwd in 1854 in opdracht van baron Hector Lebailly de Tillegem en opgetrokken op de grondvesten van het vroeger jachtpaviljoen.
Het hoeft u niet te verwonderen dat het kasteel omgeven is door enkele boerderijen en veel groen waar het heerlijk wandelen is.

U merkt het. Er valt heel wat te ontdekken en hierbij wil wandelclub Beernem u heel zeker helpen en hopen we u te mogen verwelkomen op onze zomertocht op 16 juli 2023.

Met vriendelijke groeten,

Johann Franco