Lattenklieverstocht 11 april 2023

Afbeelding met water, hemel, buitenshuis, rivier

Automatisch gegenereerde beschrijving

SINT-JORIS LATTENKLIEVERSTOCHT 11 APRIL 2023.

Startzaal : Zaal “De Sinjo”, Lattenklieversstraat 28, 8730 Sint-Joris.

Datum: Dinsdag 11 april 2023

Start- en aankomsturen:
Starten tussen 07u30 en 15u00
Laatste aankomstuur 17u30

Afstanden: 4 – 6 – 11 – 15 en 21 km.

Beste Wandelvrienden,

Normaal zou onze Lattenklieverstocht doorgaan op 2 april, maar… een paar maanden geleden besliste men dat de Ronde Van Vlaanderen op dezelfde dag zou doorgaan en dat die bovendien door Sint-Joris zou rijden en dat Beernem ook nog eens Dorp van de Ronde zou worden.
Onze tocht organiseren op dezelfde dag als de Ronde kon dus niet. Het bestuur besliste dan maar om de Lattenklieverstocht te verdagen naar 11 april. Een dinsdag weliswaar, maar toch in de Paasvakantie en zo mogen we dus toch nog hopen op een mooie opkomst. We denken daarbij vooral aan onze eigen leden die in de vorige 3 tochten ook massaal aanwezig waren.

We hebben 5 afstanden; 4 – 6 – 11 – 15 en 21 km.

De 4 km is toegankelijk voor Rolwagens en buggy’s en loopt door de Kooldreef en langs het kasteel de Lanier. Met nog een mooi stukje langs het kanaal heeft zelfs de kortste tocht heel wat moois te bieden. Ze komen terug in de startzaal na 4,2 km.

De 6 km. heeft een bijzonder gevarieerd parcours dat voor een stukje gelijk loopt met de 4 km. maar bijna 5 km. onverharde wegen heeft met enkele mooie, bijna nooit bewandelde privaatwegeltjes.
De laatste kilometer vervoegen zij de 4 km. wandelaars langs het kanaal. Hier wordt er afgeklokt na 6,1 km.

Afbeelding met boom, gras, buitenshuis, plant

Automatisch gegenereerde beschrijving

De langere afstanden trekken richting Knesselare. De 11 km. is in realiteit 10,4 km. en verlaat na een goede kilometer, de tot dan gevolgde baan, rechtsaf. Hier duiken we het prachtige gebied van de Malsen in. Een heerlijk stukje onverhard dat ons via erg rustige wegen naar het centrum van het Oost-Vlaamse Knesselare leidt. Ongeveer halfweg hebben we in het parochiaal centrum een erg verzorgde rustpost uitgezocht. Het tweede stuk gaat door de Hellemeersen. Het gras groeit er bijwijlen door het wegdek wat bewijst dat het een heel verkeersarme weg is. Via Langendonk keren we terug om dan langs het Eiland en de Kauter terug te keren naar zaal Sinjo.

Afbeelding met gras, buitenshuis, veld, plant

Automatisch gegenereerde beschrijving

De 15 km. krijgt tot aan de rustpost in Knesselare hetzelfde parcours als de 11 km. stappers.
Na de rustpost maken ze een mooie aanvullende lus van 5,6 km. door Knesselare, met een paar mooie onverharde stukken. Na 10,6 km. komen ze dan voor de tweede keer in de rustpost in de parochiezaal, om daarna hun weg verder te zetten met de 11 km.

De 21 km. stapt eerst dezelfde tocht als de 6 km.-wandelaars en komt dus na 6,1 km terug in de startzaal waar ze hun eerste rustpost hebben. Na 11,1 km hebben ze rustpost 2 in de parochiezaal van Knesselare en stappen daar dezelfde lus als de 15 km.-stappers, waardoor ze na 16,7 km. de parochiezaal terug bereiken. Van daaruit is het nog een goeie 5 km tot het einde, waar ze na een verkwikkende 21,8 km. een frisse pint (of iets anders uiteraard) in het vooruitzicht hebben.

U ziet het, het wordt een gevarieerde wandeling voor alle afstanden. Nu nog hopen op het fiat van de weergoden en graag tot in Sint-Joris-ten-Distel,

Parcoursbouwer: Rein Ringoot.