Koninklijke Wandelclub Beernem

xr:d:DAF2V4dx2_U:303,j:1469723730808927205,t:24040918

Driekoningentocht 07 januari 2023

Afbeelding met boom, buiten, lucht, gras

Driekoningentocht 2023

Startzaal :
Vrije Basisschool De Regenboog
Schooldreef 5
8730 Beernem

Datum: Zaterdag 07 januari 2023

Start- en aankomsturen:
Starten tussen 07u30 en 15u00
Laatste aankomsttijd 17u30

Info parking:
parking aan station en aan de kerk “Maria moeder Gods”

Parcours:
4 en 6 km. geschikt voor kinderwagens en rolstoelen.

4km :
Een volledig verhard parcours door woongebied rond het station van Beernem. Er is een rustpost voorzien. Deze afstand is geschikt voor kinderwagens en rolstoelgebruikers.

6 km :
Een volledig verhard parcours tussen de spoorweg Brugge-Gent en het kanaal Brugge – Gent. Er is een rustpost voorzien. Deze afstand is geschikt voor kinderwagens en rolstoelgebruikers.

11km :
Deze afstand loopt samen met de 6 km tot aan de rustpost. Daarna trekken we via landelijke wegen langs het kanaal Gent-Brugge en rond het fort naar een tweede rustpost. Het laatste gedeelte van deze afstand gaat over de spoorwegbrug richting visvijver aan de snelweg en zo terug naar de startzaal.

15km :
Deze afstand heeft 2 rustposten. Deze afstand loopt samen met de 6 km tot aan de rustpost. Daarna wandelen we langs het kanaal richting de sluis. We wandelen via de Gevaerts terug naar de rustpost.
Na de tweede rustpost stappen we over de spoorwegbrug richting visvijver aan de snelweg en zo terug naar de startzaal.

21km :
Deze afstand heeft ook 2 rustposten. Deze afstand loopt samen met de 15 km richting de keersluis aan de Gevaerts. Hier maken we een lus tussen de nieuwe en de oude vaart. We wandelen via de Gevaerts terug naar de rustpost. Na de tweede rustpost trekken we over de spoorwegbrug en de brug over de autosnelweg langs het Blommeke terug naar de startzaal.

Afbeelding met boom, gras, buiten, weg

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met boom, buiten, gras, plant

Rustposten.

1. Leefschool Stimuland, Parkstraat 4, 8730 Beernem – alle afstanden

Bezienswaardigheden – Domeinen – Bossen

1. Heilige Maria Moeder Godskerk

De betreffende wijk is gelegen tussen het station en het Psychiatrisch Centrum Sint-Amandus. Omdat deze wijk steeds meer inwoners kreeg, besloot men in 1940 om een parochie op te richten. Van 1941 tot 1965 was er een noodkerk, welke op het terrein van de N.V. Beernemse Tricotfabriek was gelegen. Van 1962 tot 1965 bouwde men de huidige Heilige Maria Moeder Godskerk.
Het betreft een gebouw in baksteen en gewapend beton. Een breed bakstenen front wordt links en rechts geflankeerd door inspringende ingangsportalen. Een halfronde apsis is aanwezig met ten oosten daarvan een opengewerkte klokkentoren in de vorm van een skelet van gewapend beton.

2. Spoorlijn 50A

Spoorlijn 50A is in meerdere fases gebouwd. In 1838 is het traject tussen Gent en Oostende aangelegd ter verlenging van spoorlijn 50 uit Brussel. Op 12 augustus 1838 werd het baanvak Gent – Brugge geopend en het baanvak Brugge – Oostende op 28 augustus 1838. Na de Eerste Wereldoorlog werd het snelle traject tussen Brussel en Gent aangelegd. Tussen Gent en Brugge is men sinds 1994 bezig met de verdubbeling van het aantal sporen (van 2 naar 4). Tegelijk worden alle overwegen afgeschaft en vervangen door bruggen of tunnels. Om de aanleg van een derde en vierde spoor mogelijk te maken werd in november 2017 het stationsgebouw in Beernem gesloopt. Sinds 1 juli 2015 waren de loketten reeds gesloten. De stopplaats voor de treinen blijft in dienst en de aankoop van reisbiljetten blijft mogelijk met een biljettenautomaat.

Afbeelding met trein, spoor, lucht, gras

3. Kanaal Gent – Brugge

Het Kanaal Gent-Brugge, plaatselijk ook Brugse Vaart genoemd, is een kanaal 42 km lang en loopt tussen Gent en Brugge. Het kanaal Gent-Brugge heeft een rijke historie en turbulent verleden ( zie schilderij in de raadzaal gemeente huis Beernem : “rond 1350 worden de vaartdelvers aangevallen door de Gentsche witte kaproenen”)

4. Fiets- en voetgangersbrug

De voetgangers- en fietsersbrug te Beernem verbindt niet enkel de jachtpaden langs het kanaal Gent-Oostende, maar ze verschaft fietsers en voetgangers ook een veilige verbinding tussen het station en de stadskern.
De brug laat zich omschrijven als een voorgespannen tuikabelbrug met een gemengd staal-beton wegdek. De 98 m lange overspanning hangt op aan vijf paar tuien. Op 18 oktober werd de fietsers -en voetgangersbrug over het Kanaal Brugge- Gent plechtig geopend.

Afbeelding met buiten, water, lucht, boom

5. De keersluis aan de Gevaerts

De keersluis aan de Gevaerts is een fraai staaltje van hedendaagse waterbouwkundige architectuur. Bij hoge waterpeilen worden schotten neergelaten die de watertoevoer richting Brugge afremmen om te verhinderen dat laag gelegen wegen en woonzones aldaar overstromen. Met neergelaten schotten is geen scheepvaartverkeer meer mogelijk. De waterafvoer kan dan worden geregeld met een regelbare stuw.

Afbeelding met buiten, boom

Afstandentabel.