xr:d:DAF2V4dx2_U:303,j:1469723730808927205,t:24040918

Busreis Melden zaterdag 20 april

ZATERDAG 20 APRIL 2024

BUSREIS naar MELDEN (Oost-Vlaanderen)

Wandeltocht: Koppenbergtocht

Inrichtende club: Hanske de Krijger Oudenaarde vzw
Startplaats: Dorpshuis De Linde, Berchemweg 250, Melden
Wandelafstanden: 5 – 10 – 15 – 18 – 24 km

In het oog houden dat deze busreis doorgaat op zaterdag!

We vertrekken om 08.00 uur aan de parking naast de kerk/huis, Kardinaal Cardijnlaan 12 – Beernem.

Inschrijven kan via Marleen: 0477/957940 of bij voorkeur via mail naar

Info wandelparcours

De Koppenberg, één van de mooiste stukjes natuur van de Vlaamse Ardennen met
schitterende vergezichten en het Koppenbergbos met bloeiende hyacinten. Niet te missen natuurwandeling!
Opmerking: de 5 km gaat niet over de Koppenberg.

Van der Linden Geert, CC BY 4.0

Limo Wreck, CC BY-SA 3.0

Waar ligt Melden?

Het dorpje situeert zich in het zuidwesten van Oost-Vlaanderen en is een deelgemeente van de stad Oudenaarde. Zijn vorm is een langgerekt, kronkelend straatdorp gelegen langs de Schelde met een hoogte tussen 10m en 77m. Een stukje langs de Schelde is een belangrijk meersengebied.
Melden is vooral bekend in wielermiddens door de “Koppenberg”.
De heuvel heeft een hoogte van 79m en bestaat uit 2 delen: het ene deel omvat de Rotelenberg en de Koppenberg. De bekende “kasseiweg” waar de renners over moeten is sinds 1995 beschermd. Wist je dat Walter Godefroot dit stukje ontdekte tijdens een trainingsrit en vroeg om toe te voegen aan de Ronde van Vlaanderen?
Een 29 ha groot bos beslaat het tweede deel.

Rolf Kranz, CC BY-SA 4.0

Torsade de Pointes, Public domain.

Een brokje geschiedenis

Archeologische vondsten tonen een oude bewoning uit de prehistorie en de Romeinse periode. In 1452 werd het dorp geplunderd tijdens de “Gentse Opstand” maar tot 1651 bleef het het kerngebied van de heren van Pamele.
Tijdens de godsdiensttwisten (16e eeuw) leefden er veel protestanten.
In de uitgestrekte “meersen”, gelegen langs de Schelde, graasden grote schaapskudden, waarvan de wol verwerkt werd in de befaamde Vlaamse lakennijverheid.
Tot midden 19e eeuw bleven de inwoners welvarend door de plaatselijke huisnijverheid (verwerking wol tot linnen en het spinnen).
Met de opkomst van de industrialisatie en de bijhorende concurrentie, waren de inwoners na 1850 afhankelijk van seizoensarbeid in Wallonië en Noord-Frankrijk.

Het bezoeken waard in Oudenaarde

In het stadhuis, dat op de lijst staat van Unesco werelderfgoed, vind je het MOU: een museum met 19 prachtige wandtapijten uit de bloeiperiode van Vlaanderen én een collectie zilverwerk met topstukken uit Europa, geschonken door een rijke familie. Een aanrader.
Momenteel gesloten wegens renovatiewerken terug open vanaf 21 september met een tentoonstelling “Margaretha, Keizersdochter tussen macht en imago”. Die belicht de figuur Margaretha van Parma, geboren in Oudenaarde en dochter van Keizer Karel.
Loopt tot 5 januari 2025.

Geert Steyaert / CC-BY-SA-3.0

Wielerliefhebbers kunnen terecht in het “Centrum Ronde van Vlaanderen”, een belevingscentrum.

Dit is eens een dichtbij gelegen busuitstap voor wie wil genieten van de mooie omgeving rond Oudenaarde in de Vlaamse Ardennen.
Graag tot dan!

Marleen, verantwoordelijke busreizen

Licensies foto’s: Van Creative Commons – Beelden via Wikimedia Commons.
Link: CC-BY-SA-3.0.
Link: CC-BY-SA-4.0
Link: CC-BY-4.0

Header: Van Rz98, CC-BY-SA-4.0.