Bulskampveldtocht 15 augustus 2023

Afbeelding met buitenshuis, gras, hemel, boom

Bulskampveldtocht 15 augustus 2023

Startzaal :
Parochiaal Centrum ‘t Bulscampvelt
Wingenestraat 2
8020 Hertsberge

Datum:
Dinsdag 15 augustus 2023

Start- en aankomsturen:
Starten tussen 07u30 en 15u00
Laatste aankomstuur 17u30

Op dinsdag 15 augustus, gaat zoals naar gewoonte, onze wandeltocht met start te Hertsberge vanuit zaal ’t Bulscampvelt, door.

De afstanden zijn 4 – 6 – 15 – 21 en 25 km, voor iedereen voldoende keuze dus.

Parcours: Marc D’haeninck

De 4, 6, 15, 21 en 25 km gaan onmiddellijk na de start, eerst doorheen de bossen van Hertsberge, langs de vele mooie villa’s, en prachtige, door vele wandelaars nauwelijks gekende dreven. Deze zullen ons tot aan de eerste rustpost of voor de 4 en 6 km. tot aan het eindpunt brengen.

De 11 km en de 15, 21 en 25 km (na de eerste rustpost) gaan de richting van de bossen van het Bulskampveld uit.
’t Bulskampveld is een 230 hectare groot provinciaal groengebied, aangevuld met een 90 hectare groot domeinbos, in de gemeente Beernem.
Het sluit aan bij het 220 hectare groot natuurgebied van de Vagevuurbossen welke in beheer van het Agentschap voor Natuur en Bos zijn.
Bulskampveld, het vroegere Lippensgoed, heeft een bewogen verleden achter de rug.
Wie heeft nog nooit gehoord van “De moorden van Beernem” waar zelfs een Tv-serie naar gemaakt werd (De bossen van Vlaanderen). Maar gelukkig ligt dit beruchte verleden nu ver achter ons.

Afbeelding met buitenshuis, boom, plant, gras

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, plant, hemel, wolk

Automatisch gegenereerde beschrijving

Na 6 km. te hebben gestapt bereiken deze wandelaars dan rustpost “ De Kruiderie” Daar kan men genieten van een fris of warm drankje en voor de hongerigen of lekkerbekken is er zeker ook iets te bekomen. Hier kan men tevens genieten van de prachtige omgeving in een doorgaans rustige natuur.

Na “De Kruiderie” gaat het richting kasteel “Bulscampveld”. Bij het naderen van het kasteel lopen we over een brugje met een prachtig uitzicht op het kasteel en de vijver.

Afbeelding met buitenshuis, jungle, Staatspark, bos

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, plant, Tuinarchitectuur, hemel

Automatisch gegenereerde beschrijving

Naast het kasteel, kan er een bezoekje gebracht worden aan de kruidentuin met gratis toegang.
Daarna gaan we verder langs de Hoeve Colpaert, gekend om zijn lekkere ijsjes.

Enkele kilometer verder volgt er een splitsing. De 11 en 15 km. keren terug richting hun eindbestemming en de 21 en 25 km gaan verder naar de rustpost Heirweghof.
Na deze nieuwe rustpost gaan ze, na eerst nog een knuppelpad te hebben gevolgd, via het St-Amandusinstituut terug richting Bulskampveld. Enkele km verder komen ze dan terug samen met de 11 en 15 km en wandelen zo naar hun eindpunt.
Daar kan iedereen de voorbije inspanningen doorspoelen en nog even rustig nakaarten, met familie en vrienden, over de wandeltocht.
Hopelijk heeft iedereen kunnen genieten van de prachtige omgeving en de gezonde lucht

Rustposten:
– Zaal Bulscampvelt voor de 15, 21 en 25 km.
– De Kruiderie voor de 11, 15, 21 en 25 km.
– Heirweghof voor de 21 en 25 km.

Bezienswaardigheden:
Het neogotische kasteel “Bulskampveld” dateert van 1893 en werd gebouwd door graaf de Meeus. De familie De Meeus kocht de gronden reeds aan in 1838.
De familie Lippens verwierf het domein in 1904 en richtte het kasteelpark in.
In 1970 werd het kasteel dan aangekocht door de provincie West-Vlaanderen.

We hopen te mogen rekenen op de deelname van heel wat BEERNEMSE WANDELAARS. Maar zeker ook van vele wandelaars van andere wandelclubs en van allen die graag eens op voor hen ongekende paden willen wandelen.

Afstandstabel.

Afstanden Zaal Bulscampvelt De Kruiderie Heirweghof Restafstand tot aankomst Totaal

4 km.

4,2 km.

6 km.

6,2 km.

11 km.

6 km.   5,2 km.

11,2 km.

15 km.

4,2 km. 6 km.   5,2 km.

15,4 km.

21 km. 4,2 km 6 km. 5,2 km. 6,4 km. 21,8 km.
25 km. 6,2 km. 6 km. 5,2 km. 7,4 km.

24,8 km.