juli 2024

Zomertocht zaterdag 27 juli 2024

Afbeelding met buitenshuis, hemel, boom, wolk

ZOMERTOCHT 27 JULI 2024

Beste leden en zeker ook alle andere wandelaars.
Wij nodigen jullie graag uit om deel te nemen aan onze zomertocht, dit op zaterdag 27 juli 2024.

Startplaats: Sporthal “Den Akker” in de Sportstraat, (zijstraat van de Beekstraat).
Afstanden: 4 – 7 – 11 – 15 – 18 – 21 km

Start: 07h30 – 15h00
Aankomst dient vòòr 17h30 te worden bereikt!

Wandelen is niet alleen een geweldige manier om fit te blijven, maar biedt ook de kans om te genieten van de frisse lucht en de schoonheid van de natuur.
Kom en ontdek nieuwe paden, maak nieuwe vrienden en ervaar de rustgevende effecten van een goede wandeling. Of u nu een ervaren wandelaar bent of net begint, deze wandeling is voor iedereen geschikt.

Laten we samen stappen zetten naar een gezondere levensstijl!
Starten doen we in de gemeentelijke sporthal te Oedelem.

Even een kleine toelichting van wat je zoal mag verwachten.

Afbeelding met buitenshuis, hemel, raam, auto

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, gebedsplaats, gebouw, hemel

Automatisch gegenereerde beschrijving

De 4 km, die geschikt is voor rolwagens en buggy’s geeft een mooi beeld van het landelijke gebied waar Oedelem deel van uitmaakt.
Maar ook de mooie en historische waarde van tal van gebouwen zijn het bekijken en zeker ook de moeite waard om te ontdekken.
Het Schepenhuys en de St-Lambertuskerk.
Huis Maes of de “Poermolen”, een imposante herenwoning bestaande uit twee volumes.

De 7 km, gaat een heel andere kant op en zo kan u echt genieten van het landelijke dat Oedelem te bieden heeft. Waarbij het ook wel even pittig kan zijn, daar deze afstand richting het Noordwesten gaat. Oedelem berg wordt net niet aangedaan, maar u kan er wel genieten van tal van mooie wegels en wandelpaden.

Afbeelding met buitenshuis, hemel, wolk, grasland

Automatisch gegenereerde beschrijving

De 11 km, gaat nog een andere kant op. We verkennen nu vooral het Zuidoosten.
Een bezoek aan de Govaerts kapel, gebouwd in 1884, ook wel “Bedevaartskapel” genoemd, behoort tot de mogelijkheid. Dit is eigenlijk een “genezingskapel” gewijd aan Maria.
In de kapel is er dan ook een beeld van de gekroonde Maria te zien.
Verderop wordt er een klein stukje geproefd van het Beverhoutsveld.(483 ha groot).
De wind heeft er vrij spel en tevens kan je er tal van akkervogels observeren zoals de kievit, de torenvalk en de patrijs. Ook de haas en de vos voelen er zich thuis.
Na een deugddoende rustpost, trekken we verder en komen zo in de buurt van “Het hoogste van Oedelem”

De 15 km, combineert de afstanden van de 4 en de 11 km.

De 18 km, omvat de 11 km en hier hechten we er een mooi lusje aan doorheen het Beverhoutsveld en langszij de Assebroekse meersen.
In 1382 was het Beverhoutsveld het strijdtoneel waar graafgezinde Bruggelingen en opstandige Gentenaren elkaar bekampten.
Er is een (klein) monument geplaatst om deze slag te herdenken.
Het slagveld was toen nog onherbergzaam en moerassig.
Omstreeks 1845 werd begonnen met het in cultuur brengen van dit woeste landschap tot landbouwgrond.
Het natuurlijke uitzicht van heide en moeras veranderde in omheinde akkers en weiden, die afgebakend werden door lange dreven en bomen. Verderop kan u genieten van het waterrijke gebied van de “Assebroekse Meersen”. Een oase van rust.
Dit netwerk van vochtige weiden en hooilanden omringd door knotwilgen en populieren is een toevluchtsoord voor zowel wilde flora en fauna.

De 21km, bewandelt ook deze mooie streek, dit gecombineerd met de 4 km.

Oedelem, het Beverhoutsveld en de Assebroekse Meersen, samen vormen ze een drieluik van natuurlijke schoonheid en historische betekenis.

Afbeelding met buitenshuis, gras, plant, hemel

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met gras, landschap, buitenshuis, natuur

Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met buitenshuis, gras, landschap, boom

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, wolk, hemel, plant Automatisch gegenereerde beschrijving

Een plek waar elke steen en boom een verhaal te vertellen heeft. Deze wandeltocht is dan ook een uitnodiging om deze streek te verkennen en deel uit te maken van de voortdurende geschiedenis van dit Vlaamse dorp. En wie kent er herberg “Het Vliegende paard niet”

Afbeelding met buitenshuis, gebouw, raam, boom

Automatisch gegenereerde beschrijving

Herberg het Vliegende paard staat er nu wat troosteloos bij, maar heeft een heel lange geschiedenis achter de rug. Volgende gegevens werden ontleend aan het “Agentschap Onroerend Erfgoed”.

Voormalig gemeentehuis van Oedelem, tot 1973 in gebruik als herbergen, zogenaamd “Herberg Het vliegende paard” (links) en “Herberg Het zwart paard / C. D’Hollander” (rechts).

De herberg zogenaamd “het vliegende paard” wordt voor het eerst vermeld circa 1100. Op de kaart van het Brugse Vrije door Pieter Pourbus van 1571 is op deze plaats reeds bebouwing opgetekend. Het gehucht is aangeduid als “Vilighent peert”. In 1636 bevinden zich op de site twee vrijstaande breedhuizen met een bijhorende aangelegde tuin en boomgaard, “herberghe ‘t Vliegende Peirdt” genaamd. De volumes staan reeds weergegeven op de kaart van Ferraris (1770-1778) als twee afzonderlijke woonhuizen. Op het primitief kadasterplan (circa 1830) aangeduid met de naam ” ‘t Vliegend paard herberge”. Volgens het kadaster wordt het onregelmatig volume in 1858 volledig gereconstrueerd, de achterliggende bijgebouwtjes blijven behouden. In 1877 wordt het linkergebouw afgebroken en wordt er een kleiner volume in het verlengde van het woonhuis/herberg opgetrokken. Linkervolume wordt opgesplitst in tweewoonst in 1888. In 1911 wordt het kleiner rechter volume aangebouwd.

Wandelclub Beernem helpt u graag onze streek en geschiedenis te verkennen en hopen u vooral te mogen verwelkomen op deze zomertocht op 27 juli 2024.

Parcoursverantwoordelijke,

Johann Franco.