-april-

Verslag busreis Heuvelland

BUSREIS NAAR HEUVELLAND

Het was eventjes een spannend weekje geweest alvorens de busreis kon doorgaan. Vooreerst was de onverwachte wijziging van de datum: door geplande wielerwedstrijden op zondag 10 juli, verkreeg de organiserende wandelclub “De Westhoekstappers” geen toelating om de wandelingen te organiseren zodat 3 juli de nieuwe datum werd; een computervirus thuis zorgde voor een hectische toestand om de inkomende inschrijvingen te controleren; ingeschrevenen haakten af door ziekte (corona!) van henzelf of partner, laatste inschrijvingen tot zaterdagavond 2 juli….

Maar eind goed, al goed: met 27 deelnemers konden wij een heerlijke zomerdag beleven in het Heuvelland!

Om 8 uur stipt konden wij vertrekken van onze vaste verzamelplaats om na een uurtje onze bestemming te bereiken: zaal De Fontein in het Heuvellanddorpje De Klijte. We opteerden voor de wandeling van 18 km. Onmiddellijk bij het verlaten van de startzaal bevonden wij ons op de afstanden 12/18/24 km om via De Zwartstraat naar omhoog te klimmen met prachtige vergezichten tot gevolg. Het golvende terrein is blijkbaar ook goed gekend bij fietsfanaten maar bij de steile afdalingen ontwikkelen ze enorme snelheden: niet te verwonderen dat af en toe valpartijen zware kwetsuren veroorzaken! Eenmaal dat we bovenop de Scherpenberg (hoogte 125 meter) waren ( maximaal stijgingspercentage 17%-bekend van STRAVA), werd er gewandeld via Loker naar Westouter.

Langs kerkwegeltjes en holle wegen met heerlijke druivenranken op de hellingen, bereikten we de top van de Rodeberg om na een scherpe afdaling door het bos de rustplaats in Westouter te bereiken.

Bij het verlaten van de rustpost gingen we via de Hellegatstraat om een bijkomende lus van 6 km te volgen maar weldra kwam er weer klimwerk aan te pas: de Sulferberg, een natuurgebied met extensieve begrazing zonder bemesting of pesticiden. Via landelijke wegen wandelden we rond de Sulferberg terug richting Westouter om langs de prachtige vakantieboerderij “De Neerhofhoeve” (waar we bij het schrijven van dit artikel, ondertussen al een weekje vakantie geboekt hebben!) opnieuw een gedeeltelijke beklimming van de Rodeberg aan te vatten. Bij de afdaling langs oude boerderijen kwamen we in een nieuw natuurgebied: De Broekelzen, 13 ha groot met grazende koeien van het West-Vlaamse Rode ras, genoemd Casselkoe. Na een korte afdaling bereikten we opnieuw de rustpost in Westouter, waar de de terrasjes druk bezet waren door de talrijke toeristen.

Na de inwendige mens versterkt te hebben (met o.a. een bruin streekbiertje Sint-Bernardus) kon de terugtocht van 5,7 km aangevat worden. Via een sterk golvende grindweg bereikten we het Hellegatbos, het eerste staatsbos in België, aangekocht in 1912 maar volledig vernietigd tijdens WO I om daarna herplant te worden. Via de Scherpenberg daalden we af naar onze startplaats waar de meeste deelnemers van onze wandelclub ondertussen al aan het nagenieten waren.

Alvorens de terugtocht aan te vatten, hadden we nog een ontmoeting met de sterk ontgoochelde voorzitter van de Westhoekstappers: tijdens de nacht van zaterdag op zondag waren bijna 70 geplaatste pijlen weggehaald of van richting veranderd! Dat de parcoursbouwers op zondagmorgen nog heel wat werk hadden, spreekt voor zich. Gelukkig blijven we in Beernem hier (grotendeels) van gespaard.

Op naar de volgende busreis!

Marleen, verantwoordelijke busreizen.