juni 2024

Busreis Hamont-Achel 15 oktober

BUSREIS naar HAMONT-ACHEL (LIMBURG)
ZONDAG 15 oktober 2023

Wandeltocht: Achelse Kluiswandeling
Inrichtende club: WSV De Grevenbroekers vzw
Startplaats: Sint-Michielshof, St-Michielsplein 3, Achel

Wandelafstanden: 4 – 6 – 11 – 16 – 18 – 22 km

We vertrekken om 08.00 uur aan de parking naast het huis, Kardinaal Cardijnlaan 12, Beernem.

Inschrijven kan via Marleen: 0477/957.940 of 09/374.70.23 of bij voorkeur via e-mail naar

Algemene info wandelparcours.

Door de bossen en natuur van de vallei van de Warmbeek, Beverbeek en Grote Heide.
De 11 – 16 – 18 en 22 km gaan langs de Sint-Benedictusabdij (bezoek binnenplaats mogelijk), Achelse Kluis op de grens van Nederland.

De startplaats is gewijzigd t.o.v. Marching.
Aan te raden: Graag reserveschoenen voorzien in of na een natte periode, de buschauffeur zal dit zeker kunnen appreciëren.

Stukje achtergrond over Achel

Te vinden in de Kempen, in het uiterste noorden van de provincie Limburg.
Hamont-Achel kreeg in 1985 zijn stadsrechten en -titel terug.
Achel ligt in het groen en is de uitgelezen plek voor wandelaars. Uitgestrekte natuurgebieden, naaldbossen, de Warmbeekvallei, trappistenwandelroutes vernoemd naar de verschillende trappistenbieren.
Hamont-Achel telt iets meer dan 14 000 inwoners, verdeeld over 77 nationaliteiten.
De 5 meest voorkomende nationaliteiten zijn Belgen, Nederlanders (31%), Polen, Oekraïners en Portugezen.

Bekende inwoners zijn Elise Mertens (tennis) en Marc Didden (filmregisseur).

Geschiedenis van de abdij “Achelse Kluis”
Gesitueerd aan de landsgrens met Nederland, in een weidse vlakte waar de stilte opvalt.
1686: eerste religieuzen actief. Dit waren vooral kluizenaars die zich bezighielden met landbouw
1846: stichting door paters Trappisten van Westmalle die landbouw en veeteelt combineerden met een contemplatieve levenswijze.
Nu: Een sociale functie (nazorg verslaafden). Recent in een krantenartikel gelezen dat die zorg naar een meer rendabele opvang zou verplaatst worden.

De Achelse trappist

Het brouwen werd gestart in 1998.
Dit jaar – 2023 – kwam de brouwerij in particulier bezit en daardoor mag de naam “trappist” niet langer gebruikt worden. In de herberg van de abdij kan je nog altijd terecht om te genieten van een bruine of blonde Achelse.
Maar ook onderstaande valt nog te ontdekken of te doen.

Grevenbroekmuseum: met een overzicht van het plaatselijke leven vroeger en nu.
De Lier: een kunstwerk gemaakt na de fusie met Hamont.

Teutenhuizen

Doodendraad WOI: een reconstructie van de Duitse versperring. Terug te vinden in het duinengebied van de Berenbeek, aan de Achelse Kluis, aan de Ezel.
Voor ons dichtbij te vinden op een wandeling in Boekhoute (Krekengebied).

De Tromp: een gemetselde romp van een korenmolen. Diende als beschermend onderkomen.

Groote Heide:
staat in top-10 Europese natuurgebieden. Van uitzonderlijke waarde en ligt aan weerszijden van de Belgisch-Nederlandse grens.

Parcours (info van de inrichters).
Afstanden: 4 (geschikt voor rolstoelen) – 6 – 11 – 16 – 18 – 22 km
Alle wandelingen vertrekken aan het Michielshof in het centrum van Achel-Dorp.
De wandeling van 4,4 km: deze is volledig verhard en dus rolstoeltoegankelijk.

De 6,4 km is een aparte lus, die start aan het Michielshof en via het natuurgebied De Warande terug naar het startpunt loopt.

Alle overige parcoursen leiden direct naar de rustpost aan het Scoutsheem.
De wandeling van 11,4 km loopt via de Tromp en De Waag naar de rustpost. Daarna via de Bever terug naar het startpunt.

De wandeling van 16 km volgt het parcours van de 11,4 km tot aan het rustpunt om daarna een bezoek te brengen aan De Achelse Kluis. Van hieruit gaat het terug richting het Michielshof.

Er zijn mogelijkheden om de afstanden uit te breiden door de verschillende parcoursen te combineren.

De 17,8 km is een combinatie van 6,4 km + 11,4 km.
De 22,4 km is een combinatie van 6,4 km + 16 km.

De verst gelegen wandeluitstap dit jaar, maar zeker de moeite waard.

Marleen, verantwoordelijke busreizen