juni 2024

Busreis Zoersel 25 februari 2024

ZONDAG 25 februari 2024

BUSREIS naar ZOERSEL (Antwerpen)

Wandeltocht: 41ste trappistentocht – 10 miles van Zoersel – 2-Gethertocht
Inrichtende club: WSV Natuurvrienden Zoersel
Startplaats: Gemeenteschool Beuk en Noot, Ter Beuken, St-Antonius-Zoersel.

Wandelafstanden: 6 – 12 – 16,2 – 21 km

We vertrekken om 08.00 uur aan de parking naast huis, Kardinaal Cardijnlaan 12 – Beernem.
Prijs: 15 euro, inschrijvingsgeld inbegrepen!

Inschrijven kan via Marleen: 0477/957940 of bij voorkeur via mail naar
romain.bleyaert@proximus.be of tijdens een organisatie van onze club, bij het secretariaat.

Info wandelparcours

Prachtparcours door de bossen van Malle, Zoersel, Sint-Antonius.
Mooi verzorgde rustposten en alle wandelaars ontvangen een mooi voorjaarsplantje.

Stukje informatie over Zoersel

Ligt in de Kempen op een hoogte tussen 13m – 22m, op de typisch zanderige ondergrond.
Het “Zoerselbos” is een uitgestrekt natuurgebied van 400 ha dat deel uitmaakt van het Natura 2000-gebied. Heel wat wandel- en fietsroutes doorkruisen dit bos.

De eerst vermelde benaming in 1240 verwijst naar een woning te midden van zure gronden.
Van oorsprong een Frankisch landbouwgehucht.
In 1794 ontstond de huidige gemeente uit het “dorp Zoersel plus omliggende gehuchten”.
In die periode werden de Kempische dorpen bijna onafgebroken belegerd, geplunderd én de vreemde legers brachten ook heel wat ziekten mee.
Na de oprichting van België in 1830 brak er gelukkig een betere tijd aan met meer welvaart.
Vanaf 1950 is er een sterke bevolkingsgroei door de stadsvlucht van rijke Antwerpenaren en door de aanleg van de E34. Een derde van de inwoners wonen in wijken die rechtstreeks aansluiten op de E34.

Bezienswaardigheden in Zoersel en omgeving.

• Zoerselbos: zie hoger
  • Zoerselhof: een prachtig kasteel zie hieronder

• Boshuisje: waar de roman ‘De loteling’ van Hendrik Conscience zich afspeelt. Nu een herberg.

• Diverse locaties uit de stripserie Kiekeboe

• Standbeeld van stripfiguur “Marcel Kiekeboe” staat in de omgeving van de Sint-Elisabethkerk
  • De “lindeboom van Zoersel” in het Lindepaviljoen, gemaakt van de oorspronkelijke lindeboom die eeuwenlang in het dorp stond

Evaluatie busreizen 2023
In totaal namen meer dan “90“ verschillende leden deel aan één of meerdere busreizen in 2023. Zij wandelden door mooie natuurgebieden, snoven een stukje cultuur op… telkens in een andere provincie.
Ook voor 2024 probeerden we een aantrekkelijk programma op te maken.
Na wat meningen te sprokkelen bij onze deelnemers en na heel wat positieve antwoorden zijn er volgend jaar 2 busuitstappen gepland op zaterdag (zie april en september).

Aan alle wandelaars-deelnemers in 2023 “dank” voor de leuke sfeer, de aangename groep.
Alvast een goede gezondheid en veel wandelplezier in 2024.

Marleen, verantwoordelijke busreizen