-april-

Busreis Boutersem 20 augustus

BUSREIS naar BOUTERSEM (Vlaams-Brabant)

ZONDAG 20 augustus 2023
Wandeltocht: Gordel rond Boutersem
Inrichtende club: Boutersem wandelt

Startplaats: Sporthal Boutersem – Kerkomsesteenweg 49, Boutersem
Wandelafstanden: 4 – 8 – 12 – 16 – 20 km

We vertrekken om 08.00 uur aan de parking naast huis, Kardinaal Cardijnlaan 12, Beernem.
Prijs: 15 euro, inschrijvingsgeld inbegrepen!

Inschrijven kan via Marleen: 0477/957940 of 09/374.70.23 of bij voorkeur via mail naar
romain.bleyaert@proximus.be of tijdens een organisatie van onze club, bij het secretariaat.
Bij inschrijving via mail stuur ik steeds een bevestiging.

Info wandelparcours

Holle wegen, boswegeltjes, veldwegen met mooie vergezichten vanaf de heuvelruggen.
Wandelen in een glooiend landschap.
Vraagje: graag reserveschoenen voorzien in of na een natte periode.

Info gemeente

Boutersem situeert zich in het uiterste zuiden van het Hageland, in het arrondissement Leuven en telt ongeveer 8000 inwoners.

Een brokje geschiedenis

Zijn huidige vorm kwam tot stand na 3 fusies en bestaat uit verscheidene woonkernen.

Van 2 tot 12 augustus 1831 vond in Boutersem de “Slag bij Leuven” plaats tussen het leger van het jonge België (o.l.v. Leopold I) en het Nederlandse leger (o.l.v. Willem I).
Die veldslag was het laatste gedeelte van de “Tiendaagse Veldtocht” die de Belgische afscheuring van Nederland wou teniet doen.
Daar de Belgen overwonnen, verkregen we definitief onze soevereiniteit.

Het gemeentehuis is te vinden in het “kasteel van Kwabeek”, aangekocht in 1980.
Dit ligt in de vallei van de Velpe, een zijrivier van de Demer, in deelgemeente Vertrijk.
Een plekje om eventjes stil te staan en te bewonderen… de bundelboom van 5 platanen bij het kasteel.

Het kasteelpark “Kwabeek” ligt centraal in de vallei dat meerdere kasteelparken telt.
Het typisch beeld van de valleigebieden? Weiden, hooiland, vijvers, broekbossen en populieraanplantingen.

Onroerend erfgoed
Een molenaarswoning uit 1782, boerderijen en kerken.

Graag tot dan!

Marleen, verantwoordelijke busreizen