xr:d:DAF2V4dx2_U:303,j:1469723730808927205,t:24040918

Busreis Boussu 020723.

BUSREIS zondag 02 juli 2023 (Opgelet! Datum werd gewijzigd).

Er zijn momenteel (26/06/) nog 15 plaatsen vrij voor deze busreis.
Het beloofd goed wandelweer te worden (ongeveer 22°, dus ideaal wandelweer).
Wie nog geen andere plannen heeft kan dus zeker nog mee met ons.

De taalgrens over naar BOUSSU (Henegouwen)
met mogelijkheid bezoek aan Le Grand-Hornu

Wandeltocht: 3e Balade des Hauts-Pays
Inrichtende club: El Bottine Qui Bique de Dour
Startplaats: Maison du Peuple – Rue Alfred Dendal 251, Boussu

Wandelafstanden: 4 – 6 – 12 – 16 – 24 km

We vertrekken om 08.00 uur aan de parking naast de kerk, Kardinaal Cardijnlaan 12 in Beernem.

Inschrijven kan via Marleen: 0477/957940 of 09/374.70.23 of bij voorkeur via mail naar

Bij inschrijving via mail, stuur ik steeds een bevestiging.

Info wandelparcours

Allure cool. Gevarieerd parcours.

Een brokje informatie over de gemeente

Boussu ligt in de omgeving van de stad Bergen (Mons), in het verouderde industriegebied van de Borinage, een regio die bekend was voor zijn ertsbekkens (zoals steenkool).
Boussu bestaat uit 2 deelgemeenten: Boussu en Hornu en samen betekent de naam “de plaats waar bukshout (buxus) in overvloed aanwezig is”.

Boussu was midden 19e eeuw een uiterst welvarende gemeente, dat zie je aan de prachtige gebouwen rond het marktplein, een waar openluchtmuseum.
Je ontdekt er, gezien vanop de kiosk:
1. het stadhuis, bouw in opdracht van een grootindustrieel van stoomlocomotieven
2.een voormalige kostschool met binnenin een weeshuis. Nu gerestaureerd tot moderne woningen en kantoren
3.het vredegerecht, met een doorgang naar
4. de Kapel van de heren van Boussu, rue Figue (open op zondag tussen 10u – 12u)
5. hotel Guérin, een herenhuis gebouwd door familie van de Franse koning Lodewijk XVI

In de Rue du moulin 63, vind je een park van 12 ha, vrij toegankelijk via het oorspronkelijke poortgebouw van het verdwenen kasteel.

In “La ferme du Haneton” vind je een brouwerij, die brouwt op basis van originele graansoorten. Open op zondag tussen 10.30u – 18.00u.

Mogelijkheid tot bezoek aan Le Grand-Hornu

We bieden de kans om de 6 km verder gelegen unieke site, architecturaal erfgoed en sinds 2012 op de werelderfgoedlijst van UNESCO, in de namiddag te bezoeken.
Toegangsprijs: € 10.00 / verminderde prijs vanaf 60 jaar.
Enkel de tuin bezoeken: gratis.
Om de musea te bezoeken kan je gebruik maken van je museumpas.
Vraagje: wil bij de inschrijving melden als je interesse hebt. Dit voor een vlotte organisatie.

Een woordje over de site

Omvat werkplaatsen, kantoren, een directeurswoning en een arbeiderswijk.

Henri De Gorge, een kolenhandelaar uit Rijsel, zocht en vond er winstgevende kolenlagen in de eerste helft van de jaren 1800. Ook de transportmogelijkheid van ertsen naar Antwerpen en Parijs via de nabijgelegen Schelde was ideaal voor de start van een steenkoolmijn.

Om arbeiders te vinden én te houden en als filantroop (= uit liefde voor de mensheid), startte hij in 1816 met de bouw van een arbeiderswijk. De voltooiing van de werken in 1831 maakte hij niet mee door zijn vroegtijdig overlijden.
De arbeiderswoningen werden verkocht na het sluiten van de mijnen in 1954 en vanaf dan volgde het verval. Een plaatselijk architect kocht in 1971 de site. In 1989 kocht de provincie de site over en restaureerde die volgens de oorspronkelijke plannen.

Door de hoofdingang kom je op het centrale plein met het standbeeld van Henri De Gorge.
De mijngebouwen liggen rond 2 binnenpleinen. Er omheen ligt de arbeiderswijk bestaande uit 6 straten met arbeiderswoningen. In totaal 425 identieke, bakstenen huizen met waterput en tuin. De hoekwoningen zien er ietsje anders uit.

Zelfs gemeenschappelijke voorzieningen zoals een school, kliniek, feestzaal en park werden voor de arbeiders gebouwd. Toch vooruitstrevend, gezien de opvattingen in die tijd!

Het kasteel was nooit permanent bewoond en is nu omgevormd naar cultureel centrum.

Een busreis naar een – voor mij en velen – onbekende streek en gemeente.
Waar zelfs niet-wandelaars aan hun trekken komen.

Tot begin juli!

Marleen, verantwoordelijke busreizen