juni 2024

Bloemendaletocht 04 februari 2024

Afbeelding met buitenshuis, gras, boom, hemel

ZONDAG 4 FEBRUARI 2024

Startzaal St-Lutgartinstituut, Rollebaanstraat 10, Beernem.

Wandelclub Beernem richt op zondag 04 februari de Bloemendaletocht in.
Een wandeling die loopt door het mooie Beernem en waar je als wandelaar van kan genieten.
De drukke feestdagen liggen reeds een tijdje achter ons, maar een mooie wandeling is steeds welkom om de batterijen verder op te laden.

De start is om 7.30 uur. Laatste aankomsttijd 17.30 uur

Parking: Aan de kerk en dan nog een 150-tal meters tot de inschrijving. Of Iets verder van de startplaats langs de parkstraat (N370).

4 en 6 km:

De 4 en 6 km wandelen langs rustige straten in de omgeving en door het Bargepark.
Deze beide afstanden zijn geschikt voor rolstoelgebruikers en voor kinderwagens.
Bij de 6 km is er een rustpost voorzien.

11 km:

Deze afstand loopt door “Het Patershof”. Dit is een klein maar mooi bosje, vandaar zetten we langs enkele vijvertjes onze tocht verder.
We slaan linksaf de Hoornstraat in, door het kerkhof (met de grafkapel van ridder Etienne de Vrière) en zo verder langs het Elzenbosselke naar rustpost The Noodle, recht tegenover het kanaal Gent-Brugge.

Het tweede gedeelte voert ons langs de oevers van dit kanaal tot in de deelgemeente Sint-Joris-ten-Distel. Daar verlaten we de oever van het kanaal en wandelen verder, langs rustige wegen, naar de aankomst.

Afbeelding met buitenshuis, plant, boom, water

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, boom, hemel, rondtrekken

16 km:

De 16 km bewandelt hetzelfde parcours als de 11 km maar doet vanaf de rustpost nog een mooie lus erbij.
Die loopt langs de Legeweg tot aan Gevaerts-Noord en draait iets verder het mooie natuurreservaat Gevaerts-Noord in.
Dit reservaat ligt aan de oevers van het kanaal Gent-Brugge, in de vallei van de Zuidleie.
Na die lus komen ze terug aan in de rustpost The Noodle aan het kanaal en doen dan het tweede gedeelte van de 11 km naar de eindpost.

21 km:

Deze afstand begint met de omloop van de 6 km. Daarna wandelen we door “Het Patershof” en langs de vijvers naar de rustpost aan het kanaal (identiek aan de 11 km).
Vandaar volgen we ook de wondermooie lus door het natuurreservaat naar de rustpost en dan zo verder naar de aankomst.

Rustposten:

6 km en 21 km: St-Lutgartinstituut
11 km, 15 km en 21 km: The Noodle

Start St-Lutgart St-Lutgart The Noodle The Noodle Tot aankomst Totaal
4 km.         4,50 km. 4,50 km.
6 km. 3,95 km.       2,50 km. 6,45 km.
11 km.     4,50 km.   6,80 km. 11,30 km.
16 km.     4,50 km. 4,50 km. 6,80 km. 15,80 km.
21 km. 3,95 km. 2,50 km. 4,50 km. 4,50 km. 6,80 km. 22,25 km.

Bezienswaardigheden:

De St-Amanduskerk:
Het eerste stenen gebouw dateert waarschijnlijk van 1150.
Het behoorde vroeger tot het bisdom Doornik maar kwam in 1595 bij het bisdom Brugge.
De huidige kerk, in neogotische stijl, dateert van 1901 en werd in 1902 ingewijd.
De kruisweg werd gemaakt door een Bourgondische kunstenaar en er zijn verschillende glasramen te zien met heiligen taferelen.
Op het kerkhof staat de grafkapel van ridder de Vrière (burgemeester in Beernem van 1891 tot 1926) en van de familie Lippens (vroegere eigenaars van het Bulskampveld).

Afbeelding met buitenshuis, hemel, gebouw, boom

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, gebouw, hemel, boom

Het kanaal Brugge-Gent:
Vanaf de kanaaloevers kan men ook de jachthaven zien. De verbinding tussen Brugge en Gent kwam tot stand tussen 1600 en 1800.

Rustpost The Noodle: Dit was in het begin van de jaren 1900 een cinemazaal, genaamd Rio.

Natuurdomein Gevaerts-Noord: Dit is de favoriete broedplaats voor oeverzwaluwen en ijsvogels.
Dit gebied kwam tot stand in 1995 bij de bouw van de keersluis en is 1500 meter lang en 20 tot 60 meter breed.

Afbeelding met buitenshuis, gras, boom, hemel

Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met buitenshuis, zoogdier, ezel, gras

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, boom, hemel, bank

Automatisch gegenereerde beschrijving

We verwachten ook deze keer vele van onze leden te mogen begroeten op onze wandeltocht.
Jullie deelname is dan ook de ideale manier om jullie wandelclub te steunen!

Parcoursverantwoordelijke Marc D’haeninck.