-april-

Kermistocht St-Joris 01 september 2023

SINT-JORIS KERMISTOCHT VRIJDAG 01 SEPTEMBER 2023.

Startzaal :
Zaal “De Sinjo”
Lattenklieversstraat 28
8730 Sint-Joris

Datum:
Vrijdag 01 september 2023

Start- en aankomsturen:
Starten tussen 07u30 en 15u00
Laatste aankomstuur 17u30

Afstanden: 4 – 6 – 11 en 18 km.

AFSTANDEN WERKELIJKE AFSTAND RUSTPOST SINJO RUSTPOST DE BARGE TOT EINDE

4 KM

4,3 KM

6 KM

6,4 KM

11 KM

11,1 KM   5,3 KM

5,8 KM

18 KM

17,5 KM 6,4 KM 5,3 KM 5,8 KM

Op vrijdag 1 september, amper 17 dagen na onze 15 augustustocht, kunnen we de wandelschoenen opnieuw aantrekken om in eigen club te wandelen.

Traditiegetrouw openen wij het kermisweekend van Sint-Joris met een flinke wandeling.
En al net zo traditiegetrouw starten we vanuit zaal Sinjo met een keuze uit 4 afstanden.

De 4 km. is rolwagen- en buggyvriendelijk en gaat via de Maria-Aaltersteenweg tot aan de spoorweg en neemt daar het splinternieuwe wandelpad aan de noordkant van de spoorweg om uit te komen aan de oude spoorwegovergang aan het Galgeveld.
Van daaruit keren we terug naar de dorpskern om af te klokken na 4,3 Km.

De 6 km. gaat de eerste 2 km. samen met de 4 km.-stappers tot aan de tunnel van de Maria-Aaltersteenweg, maar gaat daar door de tunnel en een erg mooi stukje van natuurgebied “De Vaanders” ,om uit te komen aan de brug over de spoorweg.
De Vaanders is een schitterend natuurgebied op de grens tussen Oost en West-Vlaanderen. Met wat geluk kan je er boeiende beestjes tegenkomen.

Afbeelding met buitenshuis, gras, plant, boom

Automatisch gegenereerde beschrijving

Na een ommetje achter het industriepark en door een mooie, lange dreef komen we aan “Het Klein Kasteeltje” om samen met de 4 km.stappers naar de startzaal terug te keren. Daar zou er 6,4 km. op onze teller moeten staan.

De 11 km- stappers vertrekken direct naar rechts bij het verlaten van de startzaal. Achter de kerk worden ze even het Eiland opgestuurd om onmiddellijk het erg mooie stukje natuur van de miseriebocht te verkennen.

Afbeelding met buitenshuis, boom, plant, hemel

Automatisch gegenereerde beschrijving

Via Vaart-Zuid en de wijk Miserie gaan we langs het kanaal naar Beernem.
Hier wordt de mogelijkheid geboden om via het fiets-en wandelpad te gaan of vlak naast het water een heel avontuurlijk pad te volgen met korte, maar erg pittige hellingen.

Afbeelding met buitenshuis, plant, boom, rondtrekken

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, gras, hemel, plant

Automatisch gegenereerde beschrijving

Via de prachtige jachthaven en het Capibarapad bereiken we de fietsersbrug die we oversteken om door het Bargepark de controlepost te bereiken.
Na een natje en/of droogje zetten we de terugtocht in naar de Kijkuit om daar naar beneden te duiken en meer dan 2 kilometer het kanaal te volgen langs misschien wel het mooiste weggetje van heel Groot-Beernem.
Aan het kerkhof van Sint-Joris gaan we terug omhoog om opnieuw het kanaal over te steken.
We bereiken zaal Sinjo langs de achterzijde en zullen dan 11,1 km. gewandeld hebben.

En de 18 km.stappers doen eerst de lus van 6 km. en kunnen dus de startplaats ook aandoen als eerste rustpost. Van daaruit stappen ze aansluitend de grote lus van 11,1 km en krijgen zo 17,5 km af te werken.

De Kermistocht van Sint-Joris opent niet enkel de kermis maar ook het schooljaar. Wuif met ons de vakantie uit en het schooljaar in.

Starten kan vanaf 07u30 tot 15u00 uur en scoor daarbij nog een extra stempel op jouw verdienstelijk-lidkaart. Tot dan.

Rein Ringoot en Dirk Franssens, parcoursbouwers van dienst.